Moxa

Wat is moxa:

Moxa is los materiaal (moxa-punk) of een geperste sigaar met name bestaand uit langdurig in de zon (waardoor het Vuur-element kan binnenkomen) gedroogde Ai Ye, met toevoeging van diverse kruiden, o.a. kaneel, gedroogde gember, musk, DangGui, mandarijnschil, pruimboombast etc.

Hoe werkt moxa:

In de Chinese Geneeskunde bestaat het concept Yin en Yang. Yang staat o.a. voor beweging, warmte, zon, dag etc. Yin staat o.a. voor materie, koude, nacht etc.

Moxa wordt door middel van vuur aangestoken. Het gaat branden en geeft hierdoor warmte af. Omdat moxa verwarmend werkt, versterkt het vooral de yang- energie. Dit geeft beweging, warmte en werkt daarom goed bij Yin-symptomen zoals koude.

Bij wat voor klachten kan moxa therapie helpen

• Verwarmt en versterkt de circulatie en werkt goed bij stagnatie klachten zoals PMS (PreMenstrueel Syndroom) of spier en/of gewrichtsklachten (pijn, verzuring, beperkingen). Het laat de energie bewegen.
  • Verwarmt en beweegt en is daardoor goed te gebruiken bij klachten als Frozen Shoulder, rheuma, verkoudheid, koude klachten.
  • Bij herstelperiode na operatie of infectie. Hierbij is bloedcirculatie nodig om ernstig littekenvorming te voorkomen.
  • Bij stuitligging van de baby. Vanaf week 34/35 kan op een specifiek punt op de kleine teen elke dag met een moxa-stick dit punt verwarmt worden zodat er meer activiteit (yang energie) in de baarmoeder komt en er een grotere kans is dat de baby gaat draaien zodat een keizersnede of vervelende uitwendige ingrepen voorkomen kunnen worden.
  • Koude klachten in maaggebied, zoals slecht kunnen verdragen van koud eten, regelmatig overgeven, diaree klachten etc.

Cupping

Wat is cupping:

Met cuppen wordt een speciaal dik glazen potje gebruikt, waarin middels warmte een vacuüm wordt creëert op de huid. De huis en onderliggende structuren worden hierdoor omhoog getrokken, waardoor bloed wordt bewogen en naar de oppervlakte komt. De poriën gaan open staan waardoor afvalstoffen naar buiten worden getrokken.

Het therapeutische effect is afhankelijke van de sterkte van de zuigkracht die ontstaat. Het aantal cups is afhankelijk van het te behandelen gebied en de conditie van de patiënt.

Verschillende technieken:

• Cup op een vaste plaats, vaak meerdere cups per lichaamsdeel
  • walking’ cup, hierbij wordt de cup d.m.v. massage olie bewogen
  • Op en af cuppen, hierbij wordt de cup geplaatst en direct weer er af gehaald en zo verder.
  • Schuddende cup op één plaats

Bij wat voor klachten kan cupping helpen

• bij oppervlakkige stagnaties, zoals bij veel spierspanning, en hierdoor veel pijn zoals nek/schouderklachten, pijn in rug of andere lichaamsdelen
  • bij klachten zoals verkoudheid, hoesten, astma